انواع داده‌های بنیادی در جاوا- آموزش جاوا(JAVA)

انواع داده‌های بنیادی در جاوا- آموزش جاوا(JAVA)
خرداد ۱۶, ۱۳۹۸ No Comments javascript زهرا ابراهیمی

این بار می‌خواهیم در مورد انواع داده‌های بنیادی در جاوا صحبت کنیم و مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم

این بار می‌خواهیم در مورد انواع داده‌های بنیادی در جاوا صحبت کنیم و مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب آموزشی را از دست ندهید.

متغیرها چیزی جز مکانی برای ذخیره مقادیر نیستند. این بدان معنی است که هنگامی که شما  متغیری ایجاد می‌کنید، در حافظه سیستم، فضای را  ذخیره می‌کنید.

بر اساس نوع داده یک متغیر، سیستم‌عامل حافظه‌ای  را به آن اختصاص می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که چه چیزی در حافظه ذخیره شود. بنابراین، با اختصاص دادن انواع داده‌های مختلف به متغیرها، می‌توانید عددی صحیح، عددی یک‌بعدی یا کاراکتری را در این متغیرها ذخیره کنید.
دو نوع داده در جاوا وجود دارد

    داده‌های اولیه

    داده‌های موضوعی/ مرجعی

انواع داده‌های اولیه

هشت نوع داده اولیه وجود دارد که توسط جاوا پشتیبانی می‌شوند. انواع داده‌های اولیه از طریق زبان، پیش تعریف‌شده و با یک کلمه کلیدی نام‌گذاری می‌شوند. حالا باهم نگاهی به این هشت نوع داده‌های اولیه می‌اندازیم.

Byte

    نوع داده بایت یک عدد صحیح و شامل ۸ بیت است
حداقل مقدار آن ۱۲۸- است. (۲-بتوان ۷)
حداکثر مقدار ۱۲۷ است(۲ بتوان ۷ منهای ۱)
مقدار پیش‌فرض صفر است
داده بایت برای صرفه‌جویی در فضای آرایه‌های بزرگ، عمدتاً به‌جای عدد صحیح استفاده می‌شود، زیرا یک بایت چهار برابر کوچک‌تر از یک عدد صحیح است.
به عنوان مثال بایت a=100، بایت b=-50

short

    • نوع داده‌های short یک عدد صحیح ۱۶ بیتی است
کمترین مقدار آن ۳۲۷۶۸- (۲- بتوان ۱۵)
بیشترین مقدار آن ۳۲۷۶۷(۲ بتوان ۱۵ منهای ۱)
داده short نیز می‌تواند برای ذخیره حافظه به عنوان نوع داده بایت استفاده شود. short 2 برابر کوچک‌تر از عدد صحیح است
مقدار پیش‌فرض آن صفر است
به عنوان مثال  short s = 10000, short r = -20000

int 

    داده int  یک عدد صحیح و شامل ۳۲ بیت است
حداقل مقدار آن ۲۱۴۷۴۸۲۶۴۸- (۲- بتوان ۳۱)
بیشترین مقدار آن ۲۱۴۷۴۸۲۶۴۷(۲ بتوان ۳۱ منهای ۱)
معمولاً از عدد صحیح به عنوان نوع داده پیش‌فرض برای مقادیر انتگرال مورداستفاده قرار می‌گیرد، مگر اینکه نگرانی در مورد حافظه وجود داشته باشد.
مقدار پیش‌فرض آن صفر است
به عنوان مثال int a = 100000, int b = -200000

long

    داده Long  شامل ۶۴ بیت می‌شود
حداقل مقدار آن ۹۲۲۳۳۷۲۰۳۶۸۵۴۷۷۵۸۰۸- (۲- بتوان ۶۳)
حداکثر مقدار آن ۹۲۲۳۳۷۲۰۳۶۸۵۴۷۷۵۸۰۷(۲ بتوان ۶۳ منهای ۱)
این نوع داده زمانی استفاده می‌شود که محدوده وسیع‌تر از int موردنیاز باشد
مقدار پیش‌فرض آن ۰L است
به عنوان مثال long a = 100000L, long b = -200000L

float

    نوع داده float دقیقاً ۳۲ بیت است.
عمدتاً برای صرفه‌جویی در حافظه در آرایه‌های بزرگ از اعداد  floatاستفاده می‌شود
مقدار پیش‌فرض آن ۰٫۰f است
داده float هرگز برای مقادیر دقیق مانند واحد پولی استفاده نمی‌شود
به عنوان مثال float f1 = 234.5f

double

    نوع داده  doubleی دو برابر ۶۴ بیتی نقاط شناور است
این نوع داده‌ها معمولاً به عنوان داده پیش‌فرض برای مقادیر اعشاری استفاده می‌شود.
این نوع داده هرگز نباید برای مقادیری مثل واحد پولی استفاده شود.
مقدار پیش‌فرض آن ۰٫۰d است.
به عنوان مثال double d1 = 123.4

boolean

    داده boolean یک بیت اطلاعات را نشان می‌دهد
تنها دو مقدار ممکن برای آن وجود دارد: درست(true) و غلط(false)
این نوع داده برای نشانه‌هایی ساده‌ای که شرایط واقعی / کاذب را ردیابی می‌کنند استفاده می‌شود
مقدار پیش‌فرض آن غلط(false)  است
به عنوان مثال boolean one = true

char

    • نوع داده char مخفف کاراکتر تنها ۱۶ بیت است.
کمترین مقدار آن ‘u0000’ یا صفر است.
بیشترین مقدار آن ‘uffff’ یا ۶۵۵۳۵ است
داده char  برای ذخیره هر کاراکتری استفاده می‌شود.
به عنوان مثال char letterA = ‘A’

انواع داده‌های مرجع

    متغیرهای مرجع با استفاده از سازنده‌های تعریف‌شده از کلاس‌ها ایجاد می‌شوند. آن‌ها برای دسترسی به موضوعات استفاده‌شده و  این متغیرها به نوع خاصی تعلق دارند که قابل‌تغییر نیستند. به عنوان مثال، کارمند، توله‌سگ، و غیره

    اشیاء و انواع مختلف متغیرهای آرایه تحت نوع داده مرجع قرار می‌گیرند.
مقدار پیش‌فرض هر متغیر مرجع صفر (null) است.
متغیر مرجع می‌تواند برای ارجاع هر شی از نوع اعلام‌شده یا سازگار استفاده شود.
به عنوان مثال Animal animal = new Animal(“giraffe”);

جاوا اسکریپت

اسکریپت یک نماد منبع که یک مقدار ثابت را نشان می‌دهد. آن‌ها بدون استفاده از محاسبات به طور مستقیم در کد نمایش داده می‌شوند.

آن را می‌توان به هر متغیر نوع اولی اختصاص داد. به عنوان مثال

byte a = 68;

char a = ‘A’;

byte، int، int و  short به ترتیب  در مبنای ده‌دهی (پایه ۱۰)، هگزادسیمال (پایه ۱۶) و یا ایکال (پایه ۸) سیستم‌های اعداد بیان شده می‌شوند.

پیشوند ۰ برای نشان دادن اکتال استفاده می‌شود و پیشوند ۰x در هنگام استفاده از این سیستم‌های شمارنده برای اسکریپت‌ها، نشان‌دهنده هگزادسیمال است. به عنوان مثال

int decimal = 100;

int octal = 0144;

int hexa =  ۰x64;

رشته‌های اسکریپت که در زبان جاوا تعریف‌شده است همانند اکثر زبان‌های دیگر با قرار دادن یک دنباله‌ای از کاراکترها بین یک دوگانه نقل‌قول مشخص می‌شوند.
نمونه‌هایی از اسکریپت‌ها:

مثلاً

“Hello World”

“twonlines”

“”This is in quotes””

انواع اسکریپت‌ها و کاراکترها هر علامت ممکن است حاوی هر یونیکدی باشد. به عنوان مثال:

char a = ‘u0001’;

String a = “u0001”;

زبان جاوا چندین توالی خاص را برای اسکریپت و کاراکتر نیز پشتیبانی می‌کند که در جدول زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.

 

نشانه‌گذاری

کاراکتر ارائه‌دهنده

n

Newline (0x0a)

r

Carriage return (0x0d)

f

Formfeed (0x0c)

b

Backspace (0x08)

s

Space (0x20)

t

tab

Double quote

Single quote

\

backslash

ddd

Octal character (ddd)

uxxxx

Hexadecimal UNICODE character (xxxx)

در ادامه خواهید خواند

در مطلب حاضر انواع داده‌های بنیادی در جاوا توضیح داده شد. در مطلب بعدی انواع متغیرهای مختلف و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح می‌دهیم. امیدواریم با مطالعه پست بعدی به شما درک خوبی در مورد چگونگی استفاده از آن‌ها در کلاس‌ها، رابط‌ها و غیره بدهیم.

tutorialspoint 

Tags
درباره نویسنده

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *