محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

Topic Clusters, محتوای تاپیک کلاستر
سئو سایت

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

اولین بار که نام محتوای تاپیک کلاستر به گوشتان خورد، به چه چیزی فکر کردید؟ بدون شک تصورتان پلی به سوی آینده سئو استراتژیک و سئو محتوا نبوده است. اشکالی هم ندارد؛ زیرا رقبای شما هم در وهله اول به این چشم به آن نگاه نکرده بودند؛ البته فرض کنیم اگر آن را شنیده باشند. اگر این فرضیه اشتباه باشد و آنها درباره این نوع تولید محتوا که خوشه نویسی نیز نام دارد چیزی نمیدانند، این فرصت برای شما فراهم شده تا در تورنومنت سئو سریعا از آنها جلو بزنید.

دیگر زمان آن رسیده تا استراتژی تولید محتوا و تحقیق کلمات کلیدی خود را حرفه ای تر و کارآمدتر از گذشته پیش ببرید؛ بنابراین اگر مشتاق شدید راجع به این نوع محتوا نویسی بیشتر بدانید، اگر میخواهید رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل داشته باشید، ترافیک ارگانیکتان افزایش یابد و اعتبار خوبی را میان مخاطبانتان جمع آوری کنید، با ما همراه باشید تا در ادامه با مدل تاپیک کلاستر و نحوه به کارگیری از آن بیشتر آشنا شویم.

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

کلاستر در انگلیسی به معنای خوشه است. منظور از اصطلاح محتوای تاپیک کلاستر (Topic Cluster) چندین محتوای جداگانه از صفحات مختلف است که به صورت گروهی در یک موضوع مشترک اند ولی زیرعناوین متفاوتی دارند؛ یعنی یک کلمه کلیدی به عنوان موضوع اصلی انتخاب میگردد و دیگر محتواها مانند خوشه به موضوع اصلی وصل و مرتبط اند، در راستای تکمیل یا بررسی دیگر جوانب آن موضوع نگارش میشوند.

این صفحات به صورت کامل موضوع را پوشش داده و تمام اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار میدهند. به همین دلیل، زمانی که کاربر به سایتی مراجعه میکند که محتوای آن بر اساس مدل خوشه ای نگارش شده باشد، به هنگام گشتن در وبسایت شما، رضایت کامل را خواهند داشت.

در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که شما تمام اصول سئو محتوا را رعایت کرده اید، محتوا بر اساس مباحثی نوشته شده که رقابت کمتری دارند، چگالی کلمات کلیدی را به درستی رعایت کردید، اما اگر پس از آنالیز ترافیک وبسایت یا پس از بررسی انواع خطاهای سرچ کنسول و نحوه رفع آنها باز هم به رتبه ای که فکر میکردید نرسیدید و گویی در جای خود بی حرکت ایستاده اید، وقت آن رسیده تا با کمک یک کارشناس سئو، کمی عمیق تر مشکل را تحلیل کنید.

در مطالب قبلی یا مفاهیم بک لینک و لینک داخلی آشنا شدیم. لینک سازی پل ارتباطی میان دو وبسایت یا دو صفحه از یک وبسایت اند و توجه به آنها تاثیر به سزایی در افزایش رتبه سایت در گوگل خواهد داشت. امری که با رعایت محتوای تاپیک کلاستر به دست خواهد آمد. وبسایت های قدرتمند در زمینه سئو سال ها است که از مدل خوشه ای یا تاپیک کلاستر در استراتژی های خود بهره میبرند.

Topic Clusters

چه نوع محتوایی، محتوای خوشه ای است؟

محتوای Topic Cluster متشکل از ۳ بخش است:

۱٫       پیلار پیج به عنوان محتوای اصلی

Pillar Page صفحه ای از این مجموعه محتوا است که به صورت تخصصی و جامع تمام جوانب مربوط به موضوع را مورد بررسی قرار میدهد. این صفحه را با نام های محتوای پیلار و صفحه ستون نیز میشناسند.

این صفحه باید بتواند بخش عظیمی از پاسخ سوال کاربر را فراهم آورد. در واقع، بتواند با اطلاعات خود اعتماد کاربر را جلب کند. به طوریکه بدون معطلی، اگر صفحه دیگری از وبسایت شما جذاب بود، روی آن کلیک کند.

این امر در سئو سایت فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. جلب اعتماد کاربر یا مخاطب هدف به معنای فروش بیشتر است.

۲٫       Cluster Page؛ صفحاتی که موضوعات مرتبط را به صورت عمقی تر مورد بررسی قرار میدهند.

Cluster Page نگاه عمیق تری روی سوال یا نیاز کاربر دارد. شاید با این تعریف فکر کنید منظور، تحقیق کلمات کلیدی به منظور پیدا کردن یک long tail keyword و نوشتن درباره آن است؛ اما این صفحه به این موضع محدود نمیشود و میتواند با استفاده از هر کلمه کلیدی نگارش گردد. مهم این است که تمام اطلاعات لازم درباره موضوع مرتبط با پیلار پیج و در نهایت محتوای تاپیک کلاستر را داشته باشد.

۳٫       لینک سازی داخلی بین صفحات یک وبسایت

تنها در صورتی اهمیت پیلار پیج نمایان خواهد شد که به Cluster Page وبسایت لینک داده شود. فقط در این شرایط موتور جستجو یا گوگل متوجه ارزشمندی این صفحه در این مجموعه محتوا خواهد شد.

زمانی که از یک محتوای پیلار معتبر به یک محتوای خوشه ای (Cluster Content) لینک بدهید، درواقع به دیگر اعضای مجموعه (دیگر محتواها) نیز اعتبار داده اید. پس سئو محتوا به درستی پیش خواهد رفت. علاوه بر آن، هر لینک باید یک انکر تکست توصیفی داشته باشد تا به موتور جستجو کمک کند مفهوم و محتوای پشت هر لینک را بهتر متوجه شود.

محتوای تاپیک کلاستر, پیلار پیج

مزایای داشتن Pillar Page چیست؟

پیلار پیج، صفحه ای است که به معماری اطلاعات کمک میکند. این صفحه با مرتب کردن و نظم دادن به تولید محتوا، به موتور جستجو این اجازه را میدهد تا سریع تر موضوع را تشخیص داده و صفحه را رتبه بندی سازد. مزیت داشتن آن نیز در همین امر نهفته است.

در صورتی که یک وبسایت به صورت مشخص و ساده موضوع را برای موتور جستجو (گوگل) مشخص نکرده باشد، افزایش رتبه سایت در گوگل کار بسیار سختی خواهد شد. گوگل صفحاتی را ترجیح میدهد که استراتژی سئو سایت خود را بر اساس الگوریتم های جدید و به سادگی برنامه ریزی کرده اند. امری که با استفاده از محتوای تاپیک کلاستر، به واسطه پیلار پیج به دست خواهد آمد.

آیا با استفاده از مدل تاپیک کلاستر فروش ما بیشتر خواهد شد؟

مدل خوشه ای یا تاپیک کلاستر میتواند مسیر را هموارتر کند، اما همیشه کاربر را به یک خریدار تبدیل نمیکند و این یک امر طبیعی است. چطور؟

هدف از تولید محتوا و نوشتن استراتژی بر مبنای آن، پاسخ به پرسش های کاربر، فراهم آوردن اطلاعات مفید و در نهایت نشان دادن محصول یا خدمات شما به عنوان راه حل است. برخی از افراد- به خصوص آنهایی که بدون مشورت با یک کارشناس سئو مجرب کار خود را پیش میبرند- ممکن است به این فکر کنند که وبسایت آنها یک فروشگاه اینترنتی است، نه یک ویترین. پس باید تمام راه ها را به خرید محصول ختم کنند.

البته که راه اندازی و سئو سایت فروشگاهی فروش محصولات است؛ اما این امر میتواند به یک مسئله خطرناک تبدیل شود. وقتی صرفا روی مواردی کار کنید که میزان دقیق جستجوی بالایی دارند و به کلمات کلیدی که کم رقیب تر هستند توجهی نکنید، از هدفمندی استراتژی سئو سایت خود میکاهید.

هدف از نگارش مدل محتوای تاپیک کلاستر، رسیدن به یک رتبه ایده آل در صفحه نتایج گوگل، جلب اعتبار و جذب مخاطب است. در صورتی که با انجام این کارها، از این مدل دور خواهید شد. مسیر تبدیل مخاطب هدف به یک مشتری، یک مسیر غیرخطی است و شما میبایست تمام مواردی که فرد ممکن است به آن نیاز داشته باشد را پوشش دهید. از این رو، همواره بنا را بر این بگذارید که مهم نیست کاربر در چه مرحله ای از تصمیم گیری برای خرید است. چیزی که اهمیت دارد این است که شما برای هر سوال آنها، پاسخی به همراه دارید.

خوشه نویسی از کجا آغاز شد؟

وقتی که الگوریتم Google Hummingbird (مرغ مگس خوار گوگل) در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، تحولی عظیم در استراتژی سئو سایت و تولید محتوا رخ داد. طبق این الگوریتم، تمام تمرکز روی کلمات کلیدی و صفحات صورت گرفت. به صورت دقیق تر، تولید محتوای خوشه ای، پیلار پیج، Cluster Content و دیگر اعضای مجموعه محتوا. با این کار، امکان بررسی وبسایت، رتبه بندی و معتبرسازی توسط گوگل بسیار ساده گردید.

پیش از آغاز این تحول و پیدایش تولید محتوای تاپیک کلاستر، اصول سئو محتوا بسیار ساده بود. استراتژی ها بر مبنای بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل و پیدا کردن محبوب ترین ها برنامه ریزی میشد. پس از آن نیز با نوشتن یک مطلب درباره آن و رعایت چگالی کلمات کلیدی، مسئله حل میشد. درواقع، هر صفحه ای مختص به یک کلمه کلیدی یا موضوع بود و به وبسایت به چشم یک مجموعه نگاه نمیشد.

برای رسیدن به این نتیجه و کارآمدتر کردن استراتژی ها کمی طول کشید؛ اما در هر حال، وبسایت های قدیمی تر که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت داشتند، متوجه شباهت بسیاری از محتواهای خود با یکدیگر شدند. محتواهایی که اطلاعات جامعی نداشتند و قادر به پاسخگویی نیاز کاربر نبودند. چیزی که در خدمات سئو به آن محتوای نازک میگویند.

با روی کار آمدن این الگوریتم و بهینه سازی اصول سئو محتوا، تمرکز از سمت کلمات کلیدی به خوشه نویسی جلب شد تا مجموعه ای از محتواها کنار یکدیگر جمع شوند و با نظم بیشتر، اطلاعات جامع و فراگیری را در اختیار مخاطب قرار دهند.

مزایای محتوای خوشه ای در چیست؟

محتوای تاپیک کلاستر از جهات بسیاری میتواند برای وبسایت یا کسب و کار آنلاین شما موثر باشد. در وهله اول، شما را از دید موتور جستجو معتبر میسازد. اگر محتوای شما بدین شکل نوشته شده باشد، صفحات پیلار و cluster page توسط کلمات کلیدی مرتبط به یکدیگر لینک شده باشند، موتور جستجو محتوای شما را معتبر شناسایی میکند.

استراتژی خوشه محتوا در سئو به شما کمک میکند تا پیلار کانتنت و محتوای خوشه ای شما در گوگل رتبه بهتری را کسب کند و ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت نماید.

از طرف دیگر، از آنجایی که عناوین و زیرعناوین انتخابی تان باید به گونه ای باشند تا بتوانند مخاطب هدف شما را ترغیب نماید، تولید محتوای خوشه ای منجر به نوشتن و انتشار محتواهای مرتبط، مفید و جامعی خواهد شد که در هر زمانی میتواند پاسخگوی نیاز یا چالش کاربر باشد. جلب رضایت کاربر، به معنای افزایش رتبه سایت در گوگل نیز است.

به خاطر داشته باشید که با استفاده از استراتژی تولید محتوای تاپیک کلاستر، چندین مجموعه محتوای متمرکز یونیک و باکیفیت خواهید داشت. احتمالا چندین کلمه کلیدی دارید و میخواهید در آنها رتبه بگیرید. نگارش پیلار پیج درباره چندین موضوع مختلف و صفحات کلاستر مرتبط با آنها میتواند وبسایت شما را دگرگون سازد. تغییری که اثری مثبت در سئو داخلی شما خواهد گذاشت.

محتوای تاپیک کلاستر, خوشه نویسی

چطور محتوای تاپیک کلاستر (Topic Cluster) بنویسیم؟

۱٫       بخش های اساسی محتوای تاپیک کلاستر را درک کنیم

همانطور که بالاتر عنوان شد، محتوای خوشه ای متشکل از سه بخش اساسی محتوای پیلار، محتوای خوشه ای و لینک سازی است. محتوای پیلار نقش صفحه اصلی یا متمرکز خوشه ها یا دیگر مجموعه ها را بر عهده دارد. صفحه ای است که روی یک موضوع کلی تمرکز دارد و زیرعناوین در محتواهای خوشه ای دیگر نوشته میشوند.

لینک سازی نیز علاوه بر نظم دادن و تسهیل گشت و گذار کاربر در وبسایتتان، آنها را به دیدن و خواندن دیگر مطالب بلاگ شما ترغیب خواهد کرد. همچنین باعث افزایش رتبه در گوگل نیز میشود.

۲٫       محتوای موجود و منتشر شده در وبسایتتان را بررسی کنید

مهمترین مرحله پیش از شروع به نوشتن محتوای تاپیک کلاستر که تاثیر به سزایی در رتبه بندی و ترافیک ارگانیک شما هم خواهد داشت، بررسی محتوایی است که در حال حاضر روی وبسایت خود دارید. با تمام جزئیات آنها را ارزیابی کنید، ببینید آیا میتوانید استراتژی خوشه محتوا در سئو را روی آنها پیاده کنید، آیا محتواها این قابلیت را دارند تا به صورت خوشه ای نگارش شوند یا خیر. روی همه این موارد کار کنید.

۳٫       موضوع اصلی و زیرعناوین را انتخاب کنید

این مرحله را با وسواس فراوان انجام دهید. یکی از موارد مهم در سئو سایت، تحقیق کلمات کلیدی به صورت صحیح است. ببینید موضوعات انتخابی و محتوای پیلار آنها برای مخاطب وبسایت شما جذابیت دارند یا خیر. آیا زیرعناوین کافی و خوبی درمورد آن وجود دارد تا روی آنها کار کنید و محتوای خوشه ای مطلوبی از آنها بیرون خواهد آمد یا نه.

۴٫       برای زیرعناوین استراتژی داشته باشید

وقتی نوبت به انتخاب زیرعناوین رسید، به سوالاتی فکر کنید که ممکن است ذهن مخاطبانتان را به خود درگیر کند. حتی میتوانید از تیم پشتیبانی بپرسید سوالاتی که از سمت مخاطب راجع به آن موضوع دریافت میکنند، چیست. بازخورد آنها در صفحات مجازی نیز میتواند به نزدیک شدن به ذهن مخاطبتان کمک کند. هر چه زیرعناوین به موضوع اصلی مرتبط تر باشند و با ارزش ها و تفکرات آنها همسوتر، زمان بیشتری را در وبسایتتان سپری خواهند کرد.

۵٫       محتوای موجود در وبسایتتان را به محتوای تاپیک کلاسترتان ارجاع دهید

در این مرحله اگر استراتژی تولید محتوای تاپیک کلاستر خود را روی کاغذ رسم کنید، بهتر است. با این کار همه اطلاعات در مقابل شما قرار دارند. این کار علاوه بر اینکه وبلاگ را منظم تر میکند، از سردرگم شدن خواننده یا کاربر نیز میکاهد.

ماندن در وبسایت شما و کلیک روی لینک متفاوت در آن، به گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نشان میدهد که سئو محتوای شما در کیفیت بالایی انجام شده و محتوا بسیار جامع و کاربرپسند است؛ یعنی برای کاربر خود ارزش قائل اید. این امر در سئو موبایل بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

۶٫       خلاء موجود در محتوا را پیدا کنید

در این مرحله، احتمالا متوجه شکاف ها و خلاء هایی در محتوای موضوع شده اید. اگر این گونه بود، برای رفع و پر کردن آن تلاش کنید. برای آن محتوایی بنویسید و به صفحات مرتبط لینک دهید، از یک کارشناس کمک بگیرید و از خدمات سئو بهره مند شوید. این کار در رتبه بندی وبسایتتان بسیار کمک خواهد کرد.

۷٫       محتوا را در ابتدا برای کاربر و سپس برای موتور جستجو بهینه سازی کنید

آخرین مرحله در نگارش محتوای تاپیک کلاستر، رعایت اصول سئو سایت و سئو موبایل و اعمال آنها در محتوا است. برنامه ریزی شما باید بتواند مخاطب را به خود جلب کند و کاربر درستی را هدف قرار دهد. البته که رعایت این اصول به افزایش رتبه شما در موتور جستجو کمک خواهد کرد، اما این کاربر است که از وبسایت شما استفاده خواهد کرد. رفتار و رضایتمندی کاربر نیز روی این رتبه بندی تاثیر مستقیم دارد. پس آنها را در اولویت قرار دهید.

کلام آخر

حال که با تولید محتوای تاپیک کلاستر و استراتژی های آن آشنا شدیم، بهتر است پیش از شروع آن حتما با یک کارشناس مشورت داشته باشیم تا کارها تخصصی تر پیش روند. همچنین نظارت و رفع ارورها را نیز فرموش نکنید. بدانید با هر عملکرد و محتوایی وبسایت در چه مرحله ای قرار دارد.

پست های مرتبط:  راهنمای نهایی سئو خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *